תדלוק דלק 98, הכדאי?

רבים סבורים כי תדלוק של דלק 98 מדי פעם, מנקה את מערכת המנוע ועושה טוב למערכת הדלק. על מנת להבין האם זה נכון, ראשית צריך להבין מה אומר המספר הזה ומה זה בכלל אוקטן.

"מספר אוקטן הוא המדד המקובל לבחינת הביצועים של בנזין במנועי שריפה פנימית. ככל שמספר האוקטן גדול יותר כך ניתן ליצור לחץ דחיסה גבוה יותר בתוך תאי השריפה של המנוע מבלי לגרום להצתת התערובת. לכן, במנועים בעלי נצילות גבוהה שבהם נוצר לחץ דחיסה גבוה, נעשה שימוש בדלקים בעלי מספר אוקטן גדול." ויקיפדיה


אז מה זה בעצם אומר?

ראשית, יש להבין כי לדלק יש נטייה להדלקה ספונטנית. כלומר לפעמים התערובת בתוך הבוכנה נדלקת בזמן הדחיסה עוד לפני שההצתה הגיעה. הדבר תלוי בשני דברים, 1. כוח הדחיסה 2. אוקטן.

מספר אוקטן מבטיח שבמנועים זהים, בדחיסה זהה, כמות ההצתות הספונטניות תהיה זהה.

כמה שהאוקטן גבוה יותר, ככה כמות ההצתות הספונטניות תהיה נמוכה יותר.

אז למה יש רכבים שמחייבים 98?

הסיבה פשוטה. ברכבים חזקים מהממוצע, הדחיסה חזקה יותר ולכן כמות ההצתות הספונטניות של אוקטן 95 תהיה גבוהה מדי ותוריד ביצועים.

אז מה קורה כשממלאים אוקטן 98 מדי פעם?

פראקטית - כלום. הדבר היחיד שיקרה זה כמות ההצתות הספונטנית תקטן קצת ואולי תוכלו לסחוט עוד חצי כח סוס מהמנוע. זה לא ינקה שום מערכת ולא ישפיע על שום דבר יותר (חוץ מכמובן ההשפעה הפסיכולוגית).

הסיבה היחידה למלא 98 ברכב שיועד ל 95, היא אם הרכב עבר שינוי תוכנת ניהול מנוע שמגדילה את הדחיסה.

שורה תחתונה - חבל על הכסף.